joi, 8 septembrie 2011

George W. Bush, INTERVIU-EVENIMENT la 10 ani după 11 septembrie 2001: "Prima mea reacţie a fost furia. Cine naiba să ne facă asta?"

In primul interviu detaliat despre 11 Septembrie, acordat National Geographic, fostul presedinte isi aminteste tot ce a facut in acea zi fatidica si recunoaste ca a facut mai multe gafe.














Fostul preşedinte american George W. Bush a acordat un interviu postului de televiziune National Geographic, în care povesteşte pentru prima oară cum a trăit ziua de 11 septembrie 2001.

Interviul a fost realizat la scurt timp după ce Osama bin Laden a fost ucis, la aproape zece ani de la atacurile pe care le-a orchestrat asupra Turnurilor Gemene din New York şi a Pentagonului din Washington.
Discursul lui Bush, la zece ani de la atentate, pare unul rece, deloc emoţionant. În plus, fostul preşedinte recunoaşte, cu seninătate, o serie de gafe făcute imediat după 11 septembrie.

GAFA NUMĂRUL UNU: Bush nu a luat în seamă primul avion intrat în Turnurile Gemene, crezând că e un accident
Bush începe prin a spune că, dis de dimineaţă, 11 septembrie 2001 părea o "zi foarte normală": "Eram în Florida, în cadrul unei etape din reforma învăţământului. La 6.30, am ieşit din hotel, la alergat. Apoi, m-am îndreptat către o şcoală unde trebuia să mă întâlnesc cu elevii".
Odată ajuns aici, totul s-a schimbat sau, mai bine zis, trebuia să se schimbe. "Înainte să intru în clasă, am fost informat că un avion a intrat într-unul dintre Turnurile Gemene. Primul meu gând a fost că este un avion uşor, care a avut un accident din cauza vremii rele sau a pilotului. Le-am zis oamenilor mei să se ocupe de acest incident, după care am intrat în clasă", povesteşte Bush.
În clasă, preşedintele nu s-a putut concentra în totalitate asupra copiilor, însă nu din cauza grijilor legate de avion, ci a prezenţei jurnaliştilor. "Am simţit o prezenţă în spatele meu", îşi aminteşte Bush. Andrew Card, pe atunci secretarul însărcinat cu transportul, a intrat în clasă şi i-a spus preşedintelui: "Al doilea avion a lovit World Trade Center. America este atacată".



"Prima mea reacţie a fost furia. Cine naiba să ne facă asta?", spune Bush, care totuşi a decis să rămână în clasă şi să citească alături de copii. "Presa a început să primească telefoane, toţi ştiau şi toţi ochii erau pe mine. Aşa că am decis să nu mă grăbesc. Am vrut să-i apăr pe copii, să-mi păstrez calmul", rememorează Bush.
Până la urmă, preşedintele a ieşit din clasă, a început să dea telefoane şi a urmărit imaginile difuzate de televiziuni. "Eram oripilat, dar, spre deosebire de ceilalţi, aveam un job: să propag calmul", spune Bush. Astfel că a decis să ţină o conferinţă ad-hoc, într-o sală de clasă, în faţa părinţilor. Discursul în care preşedintele le spunea acestora că America este atacată a fost curmat brusc de Serviciile Secrete. "M-au luat pe sus", spune Bush.

GAFA NUMĂRUL DOI: Bush a ordonat să fie doborâte toate avioanele de pe cerul SUA
Departamentul de apărare decisese că preşedintele nu este în siguranţă la sol, astfel că Bush şi stafful au fost direcţionaţi către Air Force One. În drum spre avion, preşedintele a luat legătura cu secretarul de stat Condolezza Rice şi cu vicepreşedintele Dick Cheney, care constituiseră deja o celulă de criză. "Condolezza mi-a spus că un al treilea avion a lovit Pentagonul. Atunci m-am gândit: primul avion putea fi un accident, al doilea a fost un atac, iar al treilea - o declaraţie de război", îşi aminteşte Bush.
Deşi spune că primul lui gând a fost cum să prevină alte atacuri, Bush a avut timp să îmbrăţişeze stewardezele de pe Air Force One, înainte de a se urca la bord.



"Spre Washington, am simţit avionul înclinându-se. Mi-am dat seama că nu mergeam la Washington, ci într-un loc secret. Serviciile secrete considerau că e riscant să mă întorc într-un oraş care tocmai fusese atacat", spune Bush.
Când a realizat că "duşmanii" folosiseră avioane de linie pentru a ataca Turnurile şi Pentagonul, Bush a ordonat oprirea la sol a tuturor avioanelor din SUA. "În Air Force One, am decis ca armata să tragă în toate avioanele care nu reveneau la sol. Am hotărât că asta e soluţia ideală de a proteja ţara", spune Bush.



Curând, preşedintele a fost informat că un al patrulea avion s-a prăbuşit pe un câmp din Pennsylvania. "Când am auzit, credeam că s-a întâmplat asta datorită ordinului meu. Dar am aflat că era vorba despre un act de eroism", spune Bush. Actul de eroism s-a petrecut după ce teroriştii al-Qaida au deturnat un avion, pe care voiau să-l ghideze înspre Casa Albă. Pasagerii cursei au încercat să preia controlul aeronavei, însă aceasta s-a prăbuşit, iar toţi cei de la bord au murit.
"Nu ştii cum se conduce o ţară în război până nu faci lucrul acesta. În campania electorală, nu am susţinut că ştiu cum să fac acest lucru. Până pe 11 septembrie 2001, m-am concentrat mai mult pe problemele interne. Nu am vrut niciodată să conduc SUA într-un război", îşi reaminteşte preşedintele.
GAFA NUMĂRUL TREI: Bush a făcut o glumă despre al-Qaida, la câteva minute după ce Pentagonul fusese atacat
Până la urmă, Air Force One a aterizat în Louisiana, un loc considerat sigur de CIA. "Dacă aş fi păţit ceva, era o mare victorie pentru terorişti: ar fi reuşit să-l ucidă pe preşedintele Americii, pe timp de război", spune Bush.



În maşina care îi ducea pe preşedinte şi stafful său din aeroport în locul secret, Bush îşi aminteşte că a făcut o glumă. "Băiatul care conducea mergea cu 160 km/h. I-am spus să încetinească, că doar al-Qaida nu se află în locul unde mergeam noi. A fost singura glumă pe care am făcut-o în acea zi", recunoaşte uşor stânjenit Bush, la zece ani distanţă.
Ajuns în locul secret, preşedintele a făcut o declaraţie de presă: "Libertatea a fost atacată de nişte laşi fără faţă. Libertatea va fi apărată. Militarii noştri sunt în alertă". Interesant este că nimeni nu a aflat, până mai târziu, că această declaraţie a fost înregistrată şi că, la momentul difuzării ei la televiziunile din toată ţara, Bush deja plecase din Louisiana.



El şi stafful său se îndreptau către Nebraska. "Serviciile Secrete considerau că este cel mai sigur loc, era un buncăr în care am ţinut o videoconferinţă cu şeful CIA", îşi aminteşte Bush. Totuşi, gândul preşedintelui zbura deja către alt speech: "Voiam să mă întorc acasă (n.r. la Washington), nu mă puteam adresa naţiunii dintr-un buncăr, nu voiam să dau satisfacţie inamicului. Trebuia să vorbesc din Biroul Oval".
GAFA NUMĂRUL PATRU: Bush a amânat cu patru zile să declare război Afganistanului
"Când am coborât din Air Force One şi m-am urcat în elicopterul care mă ducea la Casa Albă, am văzut fum ridicându-se din Pentagon. Eram furios, dar am decis să nu declar război în acea seară (n.r. l-a declarat la patru zile distanţă)", spune Bush. Totuşi, preşedintele spune despre discursul său din Biroul Oval: "A fost exact ca o declaraţie de război, doar că nu am declarat război".



 Preşedintele a povestit, în premieră, că, în noaptea dinspre 11 spre 12 septembrie, a crezut că şi Casa Albă este atacată. "M-am trezit din somn şi am auzit o respiraţie sacadată. Era unul dintre angajaţii de la Casa Albă, care mi-a spus că suntem atacaţi. Am luat-o pe Laura (n.r. soţia), am luat câinele şi ne-am ascuns", îşi aminteşte Bush.
Totul a fost o alarmă falsă. "Un avion de vânătoare din flota noastră a zburat pe deasupra Casei Albe, dar semnalul său a fost interpretat greşit şi s-a crezut că este inamic", explică Bush.



  Preşedintele spune că, odată cu atacurile de la 11 septembrie 2001, s-a schimbat un "postulat". "S-a schimbat ideea că America este protejată de oceane", a realizat atunci Bush.

GAFA NUMĂRUL CINCI: Bush spune că trebuia să dea vina pe Serviciile Secrete pentru atentate
Ziua fatidică se încheiase, însă grijile de-abia începeau pentru Bush. "Pe 11 septembrie, eram preşedintele SUA. Pe 12 septembrie, eram preşedintele unei ţări aflate în război. Aveam nevoie de mai multe informaţii despre al-Qaida", spune Bush.



 La zece ani distanţă, preşedintele sugerează că Serviciile Secrete ar fi "vinovate" de atentate, pentru că nu strânseseră destule date despre al-Qaida. "Nu mai voiam să privesc în trecut, ci doar în viitor. Aşa că nu am dat vina pe Serviciile Secrete. Am hotărât să ne concentrăm pe Afganistan", spune Bush.
Preşedintele îşi reaminteşte că, pe 15 septembrie, când SUA au declarat război Afganistanului, el a rostit celebrele vorbe "Osama bin Laden, viu sau mort". "Mulţi m-au criticat. Nu am avut o strategie, dar am vrut să transmit un mesaj clar", spune Bush.
Preşedintele mai povesteşte, în cadrul interviului pentru National Geographic, ce a simţit când a vizitat, pentru prima dată, ce mai rămăsese din Turnurile Gemene. "Din aer, totul arăta ca o cicatrice uriaşă. Dar, când am coborât, parcă era iadul pe pământ. Am decis să strâng mâna tuturor poliţiştilor şi pompierilor de la faţa locului. Toţi cei strânşi în jurul meu scandau SUA, SUA şi erau însetaţi de sânge", spune Bush.



La locul tragediei din New York, preşedintele a făcut o altă glumă total nepotrivită. El s-a urcat pe o maşină de pompieri distrusă, a luat o portavoce şi a ţinut un discurs nepregătit. "Vreau să ştiţi că... nu pot vorbi mai tare de atât", a spus Bush. După care s-a folosit de "glumă" pentru a adopta un ton mai solemn. "Poate voi nu mă auziţi, dar, în curând, cei care au distrus aceste clădiri ne vor auzi. Teroriştii n-au câştigat, deşi ne-au zdruncinat economia, poporul şi vieţile. Ei nu ştiu că noi suntem o naţiune de oameni curajoşi", a rostit Bush la portavoce.



 Interviul se termină cu reamintirea zilei de 1 mai 2011, când Bush a fost sunat de succesorul său, Barack Obama, care i-a spus că Osama bin Laden a fost ucis. "I-am fost recunoscător, dar n-am simţit bucurie. 11 septembrie e o zi marcată în calendar, nu o vom uita niciodată", s-a limitat Bush să mai spună.

Sursa: www.gandul.info


















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu